Vlucht, Jakarta & Bukit Lawang - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Marlyse Pluimers - WaarBenJij.nu Vlucht, Jakarta & Bukit Lawang - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Marlyse Pluimers - WaarBenJij.nu

Vlucht, Jakarta & Bukit Lawang

Door: Iris & Marlyse

Blijf op de hoogte en volg Marlyse

02 December 2015 | Indonesië, Medan

Eerste dagen in Indonesië

29-11 om 12:45 stegen we op vanaf Amsterdam, door wind was het geen vlekkeloze stijging en dan hadden we de rest van de vlucht ook nog voor de boeg met turbulentie!

Wat we wel moeten zeggen is dat de verzorging onboard echt heel erg goed was. Na ongeveer 3 uur vliegen kregen we ons eerste eten, menu:

Lunch:
Voor: gerookte zalm met quinoa salade, erwtjes en tomaten en kruiden
Hoofd: kip pesto met gnocchi en tomaten salsa
Na: aardbeien ijs!

En ja jullie lezen het goed we kregen een drie-gangen lunch, heerlijk.
Als snacks was er van alles beschikbaar, snoepjes, koekjes, nootjes, chips en noodles. Wij wilde alvast in de stemming komen en kozen noodles als soort van avond eten tussen alle films en series door.

Ongeveer 2 uur voor de landing in Hongkong kregen we ontbijt. Iedereen kreeg een verse fruit salade, yoghurt en een broodje met boter en jam.
Als hoofd jawel, mochten we weer kiezen. Iris koos voor frittata met tomaat, worstjes, champignons en aardappels. Ik koos voor noodles met kip en soja saus. En ja dit was dus het ontbijt. Na een niet zo vriendelijke landing waren we dan eindelijk in Hongkong. Hier begon de eerste backpack chilling. Muziek luisteren, FaceTime slapen op de bankjes bij de gate, we hadden namelijk in de 13 voorgaande uren geen oog dicht gedaan.

Al vrij snel mochten we weer boarden voor onze transit naar Jakarta. Hier heeft Marlyse niet veel van meegemaakt, Iris heeft nog 2 films gekeken. Bij deze vlucht kregen we weer wat eten, witte rijst met kip, hier hebben we beide niks meegedaan we hadden genoeg van het vliegtuig eten.

Owja en niet te vergeten hadden we 3 stoelen tijdens de vlucht te danken aan het neefje van Marlyse. Joey werkt namelijk bij Cathay Pacific en daarom waren onze tassen ook als een van de eerste op de bagageband in Jakarta. Hier begon het volgende avontuur een taxi vinden naar het hotel. Uiteindelijk een taxi gevonden maar die reed niet heel erg goed, wat ook niet echt bevorderlijk was voor Iris haar misselijkheid. Het verkeer is hier CHAOS. Ze rijden links en halen aan alle kanten in, het is een kamikaze!!!

Eenmaal het hotel gevonden te hebben na welgeteld 12x vragen van de taxichauffeur aan bewoners van Jakarta hadden we een lekkere kamer. Helaas geen ramen maar wel een echt en schoon city hotel. Voor de avond besloten we naar het grand Indonesia te gaan, wat een grote stoppingmall is. Omdat we voor onze maagjes even wat bekends wilde eten hebben we lekker pasta gegeten bij een Italiaan. Savonds wist onze taxi chauffeur van de rit van 5 minuten een goede 45 minuten te maken. Wat was ons hotel toch moeilijk te vinden, zelf als je er 5x praktisch langs rijd, maar hè wij hebben de tijd!!

De volgende ochtend hebben we het rijst ontbijt overgeslagen en zijn we voor toast met pindakaas en chocolade pasta gegaan. Onze magen zijn nog niet helemaal gewend aan het Indonesische eten. Kort daarop stond de taxi van blue bird alweer klaar om ons terug te brengen naar Soekarno Airport, we waren immers na 18 uur nog niet uitgevlogen. Een korte vlucht van 2 uur stond op de planning naar Sumatra. We vlogen met Lion air, we kunnen uit ervaring vertellen dat een vlucht van 2 uur je 10 jaar van je leven kost. WAT EEN VLUCHT!!. Maar safe & sound op Medan geland, hadden we instructies van onze lodge over hoe we er moesten komen. Toen begon avontuur 2. Eerst 2 uur tussen de locals een toeterende en hobbelige bus naar Binjai. Onderweg probeerde ze ons nog te dumpen bij een oom of neef die ons wel naar de lodge zouden brengen. Echter had Andrea van de lodge al gezegd dit NIET te doen. Wij hebben ons niet uit de bus laten zetten en zijn doorgereisd naar een klein parkeerplaatsje in Binjai. Avontuur 3 was met de tuk-tuk Binjai door naar de busstop van Bukit Lawang. De becak bestuurder probeerde ons op te lichten voor 40.000 idr maar deze afdingers zijn al bijna pro's. Na weer 3 uur tussen de locals in een becak die zo heet werd dat de backpacks een eigen plaats moesten krijgen werden we op het volgende busstation afgezet. Dit keer in Gotong Royong waar iman van de Greenhill Lodge op ons stond te wachten. Ook hier moesten we weer in een tuk-tuk om bij het dorp te komen, vervolgens nog een klein kwartiertjes moeten lopen door de bergen. We slapen in een roof-top bungalow met een hangmat en uitzicht op de rivier waar wordt gezwommen, gevist, gewassen en geraft. We zitten hier echt midden in de jungle met alle gemakken en ongemakken die daarbij komen kijken. MEGA sprinkhanen en gekko's in de kamer en verder eigenlijk ook overal insecten en beesten. Na een heerlijke bami goreng en gado-gado met kip maken we ons opmaken voor de avond en zingen we mee met de locals die hun gitaren plat spelen.

2-12 zijn we naar Tangkahan gegaan om een trekking met olifanten te doen en ze te wassen.
We hebben hiernaast de olifanten nog mogen voeren en mee kunnen spelen in het water. We hebben er expres niet voor gekozen om op de olifanten te rijden omdat wij dit zielig voor de olifanten vinden.

Gelukkig hadden we de luxe dat we een eigen taxi driver hebben mr fat belly. Hij bleef de hele dag bij ons en heeft ons twee uur over off road wegen gereden naar de olifanten. Van de olifanten zijn we door gereden naar de hotsprings en de waterval. Onderweg zijn we door de jungle langs allemaal kleine dorpjes en palm olie plantages gereden.

De palm olie plantages zijn goed te zien omdat het land wat er om heen ligt helemaal is omgekapt en er weer net nieuw geplaatste palm bomen staan. De dorpjes liggen uren van Medan en er zijn geen normale toegangswegen.

Einde van de middag waren we weer terug bij onze lodge en hebben we hier de rest van de middag gerelaxed. Vanavond hebben we de rijst overgeslagen en lekker pasta gegeten.

Liefs Iris en Marlyse

• 02 December 2015 - 16:39

Oma Els:

Hallo lieve meiden, dat zijn al weer heel wat avonturen die jullie beleefd hebben. Leuk om dit allemaal te lezen.Op naar het volgende avontuur. Knuffels opa en oma