Oerang oetans en Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marlyse Pluimers - WaarBenJij.nu Oerang oetans en Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marlyse Pluimers - WaarBenJij.nu

Oerang oetans en Bandung

Door: Marlyse & Iris

Blijf op de hoogte en volg Marlyse

06 December 2015 | Indonesië, Bandung

3-12 vandaag zijn we om half acht opgestaan om om half 9 de jungle in te trekken. Samen met onze gids iman zijn we lopend van the Greenhill lodge het gunun leuser park in te gaan op zoek naar Oerang oetans. Na een kleine 20 minuten traplopen zweten en muggen wegslaan kwamen we de eerste Oerang oetan tegen. Het vrouwtje Sandra hing in een boom met haar baby. Ze was heel nieuwsgierig en we konden van 5m afstand foto's van haar maken. Na het fotomoment zijn we verder de jungle ingetrokken. Na een paar liter vocht minder was het tijd voor de eerste break. Onze gids had een gele watermeloen voor ons meegenomen en rambutan (een soort lychee). Onze tocht vervolgde zich en vrij snel na de break kwamen we de tweede Oerang oetan tegen, wederom een moeder met haar kind. Ook zij was erg nieuwsgierig maar kwam niet naar de grond, ze bleef op ongeveer 2m hoogte. Niet veel later daalde we af naar de rivier en kwamen we onze laatste oerang oetan met haar jong tegen. Volgens de gids hebben we veel geluk gehad omdat ze niet vaak zo veel Oerang oetans zien. Tijdens de afdaling hebben we ook funky moneys, longtail makaken, white handed gibbons en black handed gibbons gezien. Na onze lunch uit een bananenblad aan de rivier zijn we terug gegaan met een raft naar the Greenhill lodge. De rest van de middag hebben we niet veel meer gedaan. Kelly en fleur, twee andere Nederlandse meiden, hadden ingecheckt bij de lodge, met hen raakte wij aan de praat en hebben de avond samen doorgebracht.

De volgende ochtend 4-12 waren we weer vroeg uit de veren om onze becak terug te pakken naar Medan Airport. De mannen van het Hostel waren zo vriendelijk om onze tassen te dragen en te onderhandelen over de vervoersprijs. Op de valreep hebben we het 2e knuffeltje uitgedeeld aan de zoon van onze gids (de foto volgt nog). Na WEER een bloedhete busreis van 6 uur kwamen we aan op Medan Airport. We wilde hier ons ticket nog omboeken naar een vlucht eerder maar niemand begreep ons en uiteindelijk was het te laat/vol. 4 uurtjes wachten, een hostel zoeken en stewardessen die onze treintickets boekte verder waren we weer veilig op Java na onze 2e lion air vlucht. Bij de bagageband werden we aangesproken door een Duitse toeriste Marion die graag een taxi wilde delen. Nadat de bluebird taxi ons had afgezet bij the packerlodge konden we EINDELIJK slapen, het was namelijk al 1:00.

5-12 kwamen we bij het ontbijt weer een Nederlandse meisje tegen. Sonja reisde alleen, en bleek bijna dezelfde route af te willen leggen over Java als wij en stelde daarom voor samen verder te reizen. Nadat we om 9 uur met de taxi naar het station waren vertrokken pakte wij om 10 uur de trein en kon sonja nog een ticket bemachtigen om 11:45. Na 2 uur vertraging kwamen we praktisch te gelijk aan maar liepen beide naar een andere uitgang en troffen elkaar uit eindelijk in de straten van Bandung. Vanuit hier naar het pinisi backpacken hostel gegaan en snel op zoek gegaan naar local FOOD in de buurt. Deze nacht hebben We beide geen oog dicht gedaan door laag vliegende vliegtuigen en een klaagzang van 1.5 uur uit alle minaretten van de stad #fijn.

6-12 zaten we met z'n 3e om 6 uur smorgens aan de rijst met soato soep. Onze taxinstond om 7uur klaar om ons mee te nemen naar kawah putih. Dit is rem vulkaan met in de krater een aqua blauw zwavelmeer. Met mondkapjes op moesten we naar boven om dit meer te bezoeken. Echter waren wij Europeanen een grotere attractie dan het zwavelmeer. Iedereen wilde met ons op de foto inclusief kinderen. Na een tijdje celebrity te hebben gespeeld bij het meer hadden we er genoeg van en vervolgde onze reis naar de theeplantages. Hier hebben we tijdens een flinke stortbui nog mooie foto's kunnen maken. Op de terugreis hadden we nog wat vertraging maar hebben uiteindelijk heerlijk gegeten in een winkelcentrum cihempeleas walk. Na een über terug naar het hostel genomen te hebben zijn we de plannen gaan maken voor pangandaran en Yogjakarta. Wat we daar allemaal gaan doen horen jullie snel.

Wij genieten!! Dikke kus Marlyse & Iris

• 06 December 2015 - 18:49

Oma Hoogland:

Wel uniek dat jullie zoveel oerang oetangs met jong hebben gezien. Reisgenotengroepje breidt wel uit he, leuk hoor. Komt de rijst al uit je neusgaten (ha,ha). Moet je geen rijst lusten, zoals oma. Ik heb nog niets over regen gelezen dus ik neem aan dat dit meevalt.
    Advies :Je nieuwe beroep Reisverslaggeefster, harstikke goed hoor. Groetjes aan Iris en liefs van opa en oma xxxxxxxxxxxxxx

• 06 December 2015 - 20:36

Ingela:

Hoi lieve nicht en Iris,

Wat een gave reisverhalen zeg. En wat leuk die oerang oetangs! Jullie hebben wel geboft dan dat jullie er zoveel gezien hebben.
    Dus ook al veel reisgenoten leren n kennen, zijn jullie niet eens de enige die zo een bijzondere reis maken.
    Gelukkig gaat alles nog aardig volgens planning als ik het zo lees. Nog veel reisplezier en tot de volgende editie.
    Groetjes en een dikke kus van onsxxxxxxxxxxxxxx.

• 07 December 2015 - 16:10

Riet Coers:

Hoi meisjes wat weer een leuk verslag zo reis ik met jullie mee.
    Alweer een nieuw meisje Sonja ontmoet, Iris ik dacht eerst het lijkt Esmee wel op de foto.
    Nu in Pagandaran ook weer veel te zien.
    Jullie hebben het tempo er wel in.
    Groetjes en een dikke pakkert voor jullie

• 20 December 2015 - 12:11

Opa En Oma Pluum :

we hebben je leuke verslagen en ook foto,s gezien vinden het geweldig
    maak er nog wat moois van,en houd ons op de hoogte s.v.p groetjes ook voor iris he!!!
    oma en opa pluum